Friday 5 May 2017

Guru Baru ke SK Pulau Aur

Nama penuh, Muhamad Fareez Farhan bin Che Rosli. Berasal dari Bandar Kluang. Anak ke ___(rahsia)___. Mendapat pendidikan perguruan di Institut Pendidikan Guru Kampus Temenggong Ibrahim, Johor Bahru. Major dalam Bahasa Inggeris. Single but not available. Jangan try ok.

Orangnya sangat senang didekati. Tidak loket dengan senyum yang comel. Takkala mendapat keputusan penempatan, beliau dengan teruja mencari maklumat berkaitan SK Pulau Aur di internet. Menurut Fareez, beliau banyak mendapat informasi dari dua laman sesawang iaitu skpulauaur.blogspot.my dan akukahtuah.blogspot.my.

Di samping blog, melalui applikasi instagram, beliau menghubungi Cikgu Mohd Syafiq dan Cikgu Tuah untuk mendapatkan lebih informasi. Katanya, gambar-gambar cikgu di pulau sangat cantik dan kelihatan gembira berada di sana.

Di tanya tentang perasaan, beliau pada mulanya tidak pernah mendengar nama Pulau Aur walhal beliau merupakan anak jati Johor. Beliau hanya pernah mendengar Pulau Pemanggil, Pulau Sibu dan Pulau Tinggi. Dengan perasaan teruja dan ingin tahu yang mendalam, maka internet menjadi rujukan untuknya mencari maklumat. Alhamdulillah beliau berjaya dan tidak sabar untuk mengajar di sekolah pedalaman 3 ini. Beliau menanam semangat untuk menjadikan ini pengalamannya yang terbaik.

Daripada kisah di atas, dapatlah disimpulkan bahawa laman sosial seperti blog ini banyak memberi manfaatnya dari segi informasi dalam konteks dunia pendidikan.

Bot seawal jam 5 pagi dari jeti Mersing tidak mematahkan semangat cikgu Fareez. Dengan iringan doa ibu dan bapa, cikgu Fareez belayar membelah laut gelap menuju ke Pulau Aur.

Di jeti Teluk Berhala, ketibaannya dinanti-nantikan oleh Cikgu Mohd Syafiq dan Ustaz Wan. Kedatangannya telah dimaklumkan oleh Guru Besar, Encik Nordin. Melihatkan senyuman dan keramahan Cikgu Mohd Syafik dan Ustaz Wan ketika menyambut kedatangannya beliau, maka tidak salahlah pepatah, tak kenal maka tak cinta. Mungkinkah hatinya sudah terpaut di Pulau Aur.

Sekali lagi, tahniah diucapkan kepada Cikgu Fareez. Diharapkan keberadaan Cikgu Fareez di SKPA ini dapat memberi impak positif kepada kemenjadian anak murid sekolah. Sekolah mengalu-alukan kedatang cikgu.





*Gambar ihsan dari Ustaz Wan

No comments:

Post a Comment